Je eigen website
Zelf een site maken, hoe doe je dat?

Zoeken

You are here: Home ∼ Social media marketing

Social media marketing

Published by admin on 16 december 2012

Bezoekers komen niet alleen via Google naar je site. Social media spelen ook een steeds belangrijkere rol in het trekken van bezoekers. Hoe maak je hier optimaal gebruik van?



De belangrijkste sociale media van dit moment zijn Facebook, Twitter en Pinterest. Alle drie de netwerken hebben hun eigen functie, doelgroep en werkwijze. Daarom werkt marketing op elk van de drie netwerken weer anders.

Marketing via Facebook
Tegenwoordig heeft bijna iedereen die actief internetgebruiker is een profiel op Facebook. De makers van de site hebben ervoor gekozen om zakelijk en privé min of meer gescheiden te houden. Profielen zijn strikt persoonlijk, als bedrijf of website kun je geen profiel aanmaken maar moet je het doen met een ‘pagina’. Op zo’n pagina kan je onder meer berichten plaatsen, foto’s delen en fans verzamelen. Fans zijn mensen die op je pagina op de knop ‘Vind ik leuk’ klikken. De fans van een pagina krijgen vervolgens automatisch de belangrijkste berichten die een bedrijf op Facebook zet te zien op hun binnenkomstpagina op Facebook. Het kan dus bijzonder krachtig zijn om veel fans te verzamelen op je Facebookpagina. Al die mensen krijgen namelijk je berichten te zien en zijn daarmee potentiële bezoekers van je site. Do’s en don’ts op Facebook: plaats niet teveel berichten op je Facebookpagina. Mensen gaan ze negeren en klikken al snel aan dat ze in het vervolg geen berichten meer van je willen zien. Verspreid ze ook zoveel mogelijk over de dag. Zorg verder voor een duidelijke link naar je website, zodat de mensen niet alleen je berichten zien maar ook doorklikken naar je site. Herkenbaarheid is ook belangrijk, naam en logo van je Facebookpagina moeten overeenkomen met je website.

Marketing via Twitter
Twitter is een heel ander soort netwerk dan Facebook. Bij Twitter draait het allemaal om berichten van maximaal 140 tekens. Iedereen kan een of meerdere Twitteraccounts aanmaken en andere Twitteraars met die accounts gaan volgen, en gevolgd worden. Zo kun je een persoonlijk Twitteraccount hebben en ernaast een voor je website of bedrijf. Of je dat ook allebei doet of vanuit een enkel account zowel als persoon en voor een website Twittert, is een afweging waard. Op Twitter is, net als op Facebook, namelijk persoonlijkheid erg belangrijk. Of je nu vanuit een persoonlijk account Twittert of vanuit een zakelijker getint account, benader je volgers altijd als persoon. Kies ook voor afwisseling, Twitter bijvoorbeeld de laatste blogberichten van je site, maar stel ook geregeld vragen aan je volgers én beantwoord vragen van je volgers. Mensen gaan je op Twitter namelijk alleen volgen als ze je Twitterberichten voor hen persoonlijk relevant vinden. De conversie van Twittervolger naar bezoeker op je site is meestal overigens lastig, mensen klikken enkel links in Twitterberichten aan wanneer de berichten zelf hen aanspreken. Kies ook het goede moment uit om een link naar je site te Twitteren: berichten op Twitter hebben een korte houdbaarheid, de meeste mensen gaan hun Twitter-timeline niet van een hele dag teruglezen en zien dus enkel de berichten die geplaatst worden wanneer ze zelf op Twitter actief zijn.

Marketing via Pinterest
Anders dan Twitter, is Pinterest erg visueel ingesteld. Voor websitebeheerders is vooral interessant dat diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat Pinterest als trekker van bezoekers het meest effectieve sociale netwerk is. Met name als je via je website producten of diensten verkoopt is Pinterest belangrijk als marketingmiddel. De basis van Pinterst zijn de zogenaamde boards, waarop je afbeeldingen kunt ‘pinnen’. Als gebruiker van Pinterest kun je zowel mensen als boards volgen, je krijgt dan al de afbeeldingen te zien die op die boards geplaatst worden. Als je zelf actief wordt op Pinterest om bezoekers naar je site te leiden, zorg dan voor boards die passen bij je site. Heb je een site over bloemen, maak dan bijvoorbeeld boards voor afbeeldingen van bloemensoorten, kleuren van bloemen of sfeerrijke foto’s van tuinen. Om bezoekers naar je site te trekken, moet er ook een verwijzing naar je site zijn. Heb je een webshop, maak dan bij ieder product op je site ook een knop om mensen de productafbeelding te laten delen op Pinterest. En zorg natuurlijk voor aansprekende productafbeeldingen, zodat de plaatjes eerder worden gedeeld!

Posted in Bezoekers trekken Tagged Bezoekers trekken via social media, Marketing via Facebook, Marketing via Pinterest, Marketing via Twitter, Social media marketing
← Previous Next →

Hoe maak je zelf je eigen site?

  • De basis
    • HTML of Online sitebuilder
    • Kies een HTML-editor
    • HTML
    • CSS
    • JavaScript
    • PHP
    • Een MySQL-database
    • PHP op je eigen computer
    • Je site online zetten met FTP
    • Zelf een webpagina maken – een handleiding
    • Gratis website templates
      • Templates gebruiken
  • Hosting en domeinnaam kiezen
    • Gratis hosting
    • Goedkope hosting
    • Gratis blog maken
    • Een domeinnaam registreren
  • Voorbeelden om je website uit te breiden
    • PHP-includes
    • Slideshow op je site
    • Een lightbox voor foto’s
    • Reacties via Facebook installeren
    • Kleuren kiezen
    • Google Analytics installeren
  • WordPress
    • WordPress installeren
    • WordPress-plugins en thema’s installeren
    • Gratis WordPress-thema’s
    • 10 handige WordPress-plugins
    • WordPress en plugins updaten
  • Bezoekers trekken
    • Hoger in Google
      • Hoger in Google – Opbouw van je site
      • Hoger in Google – Webteksten schrijven
    • Social media marketing
    • Een gratis nieuwsbrief maken
  • Geld verdienen met je website
    • Google Adsense op je website
    • Geld verdienen als affiliate

Copyright © 2021 Je eigen website.